Sorry, deze activiteit is niet meer beschikbaar

Kröller-Müller Museum: Paul Drissen. Short Cuts


Tentoonstelling
Kröller-Müller Museum
t/m 14 januari

Contact

Kröller-Müller Museum
Houtkampweg 6
6731 AW Otterlo
Plan je route

vanaf jouw locatie

Meer informatie

Uit het oeuvre van Paul Drissen (Oirsbeek, 1963) spreekt een nostalgisch verlangen om deel te zijn van de abstracte traditie van Henri Matisse (Le Cateau-Cambrésis, 1869-Nice 1954) tot Lygia Clark (Belo Horizonte 1920-Rio de Janeiro 1988). In schilderijen van caseïne en pigment, ruimtelijke papiercollages en - knipsels, brengt hij bekende vormen uit de historische abstractie naar deze tijd. ‘Ik zoek naar een rol voor mezelf in een traditie die bol staat van een utopisch denken dat nu onvoorstelbaar is’, zegt Drissen. ‘Ik wil die naïeve, maar ook hoopgevende ambitie weer naar de oppervlakte halen, niet als boodschap, maar gevoelsmatig, als sentiment.’

Improvisatie
Om dat onderhuidse gevoel op te roepen i…

Uit het oeuvre van Paul Drissen (Oirsbeek, 1963) spreekt een nostalgisch verlangen om deel te zijn van de abstracte traditie van Henri Matisse (Le Cateau-Cambrésis, 1869-Nice 1954) tot Lygia Clark (Belo Horizonte 1920-Rio de Janeiro 1988). In schilderijen van caseïne en pigment, ruimtelijke papiercollages en - knipsels, brengt hij bekende vormen uit de historische abstractie naar deze tijd. ‘Ik zoek naar een rol voor mezelf in een traditie die bol staat van een utopisch denken dat nu onvoorstelbaar is’, zegt Drissen. ‘Ik wil die naïeve, maar ook hoopgevende ambitie weer naar de oppervlakte halen, niet als boodschap, maar gevoelsmatig, als sentiment.’

Improvisatie
Om dat onderhuidse gevoel op te roepen improviseert de kunstenaar en laat hij nadrukkelijk het toeval toe. Drissen is geen purist; er mag bij hem veel voor schilderkunst doorgaan zoals bedrukte stukjes stof, een assemblage van houten latjes of een archiefdoos met snippers papier. Het informele ofwel ‘slordige’ is een grondtoon in zijn werk. Alles, ook het kleinste detail, is even belangrijk; nonchalante verfspatten, achteloos vergeten hoekjes of een loshangend scheef draadje. Drissen gaat ervan uit dat een werk niet ‘gemaakt’ wordt maar zich openbaart gedurende een grotendeels onbewust en irrationeel werkproces.

Collage
Drissen noemt zich schilder, maar de collage speelt een hoofdrol in zijn werk, als statement, uitweg en als geitenpaadje ofwel short cut. Als techniek en methode is de collage disruptief: het laat de picturale illusie als het ware haperen. Het is een vorm van verzet tegen visuele perfectie, sweeping statements en, niet onbelangrijk, de controledrang van de kunstenaar zelf.

Short Cuts
De titel van de tentoonstelling is ontleend aan de film Short Cuts uit 1993 waarin regisseur Robert Altman (Kansas City, 1925-Los Angeles, 2006) de handelingen van 22 hoofdpersonen volgt. In de film, geïnspireerd op negen korte verhalen en een gedicht van Raymond Carver (Clatskanie, 1938-Port Angeles, 1988), raken de losstaande verhaallijnen zo nu en dan met elkaar verknoopt door een toevallige ontmoeting van mensen of door een kortstondige verstrengeling van levens.

Paul Drissen. Short Cuts brengt ruim dertig werken bij elkaar van 2002 tot en met recent werk. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie samengesteld door Paul Drissen, met teksten van Joanna van Asseldonk, Rudi Fuchs en Niek Hendrix, en vormgegeven door Irma Boom.

Reeks Met verf
Paul Drissen. Short Cuts is de vierde tentoonstelling in de reeks Met verf. In deze reeks presenteert het Kröller-Müller Museum het werk van hedendaagse schilders die bewust reflecteren op de kunsthistorische traditie.

Locatie